Sunday 3 February 2013


Hati orang tak sama :) 
 Macam mana baik pun kita , kita tak kan pernah dapat puaskan hati orang lain . Bagaimana tinggi pun usaha kita , tetap ada yang kurang di mata orang lain . Setiap pendapat dan kritikan itu adalah hak bagi setiap individu . Tapi kadang-kadang manusia hanya pentingkan diri sendiri . Perasaan sendiri nak di jaga tapi bagaimana pula dengan perasan orang lain ?


Hati orang tak sama :)
Bila kita di bawah orang akan pandang hina . Bila kita duduk di atas orang akan sanjung tinggi . Sedangkan harta dan pangkat di dunia hanya kekal sementara .


Bila kita mula maju , orang akan mula berdengki . Bila kita menjunam jatuh ke bawah , orang akan bersorak tak henti-henti .


Hati orang tak sama :)
Ada yang cantik dan kacak tapi bertopeng . Yang jahat dipandang baik , yang baik di pandang jahat . Yang lama di lupakan , yang baru di simpan pula .


Bila ada masalah , menunding jari menyalahkan orang lain , tetapi tidak mencari jalan untuk menyelesaikannya . Bila ada masalah , menyerang keras orang lain , sedangkan belum tahu asal-usul ceritanya .


Bila dah tahu salah pula , pura-pura tak bersalah dan cuba mengaburi mata orang lain . Bila dan mula nak nampak tembelang , mula lakonkan babak air mata pula .


Hati orang tak sama :)
Ada yang jahat luarannya tapi siapa tahu dalamannya ? Ada yang lantang bersuara tapi jujur berbicara . Kasar perwatakanya tapi lembut peribadinya .


Bila ditindas , berdiri menegakkan keadilan . Bila disalah tafsirkan , bertindak membetulkan keadaan .

Tak semestinya , membuat sesuatu kesalahan itu adalah orang jahat . Tak semestinya , membuat sesuatu kebaikan itu adalah orang baik .


Kerana ..


Hati orang tak sama :)
Ada yang sengaja menunjukkan kebaikan sedangkan perasaan riak menyelubungi dirinya . Ada yang membuat silap sedangkan fitnah orang lain yang memburukkan dirinya .


Bagaimana pula dengan hati kita sendiri ? Tepuk dada tanya selera :)

No comments:

Post a Comment